סוציאליזציה לגורים: איך עושים סוציאליזציה לגור?
קרדיטThomas Hawk / Foter / CC BY-NC

סוציאליזציה לגורים: איך עושים סוציאליזציה לגור?

[sociallocker id="2525"]

סוציאליציה לגורים

האמת היא שסוציאליזציה הוא אחר המושגים הפחות מובנים בתחום אילוף הכלבים.

המושג המיושן/אולד סקול של סוציאליזציה לגורים התכוון – קח גור ותחשוף אותו לאנשים, מקומות וכלבים אחרים. כשאנחנו מסבירים שזה בדיוק מה שגורם להרבה בעיות התנהגותיות בהמשך אנשים שואלים "איך אני אמור לעשות לכלב שלי סוציאליזציה אם אסור לי להוציא אותו החוצה לשחק עם כלבים אחרים?"

או שהם חושבים שהדרך להתנהג עם גור ביישן היא להוציא אותו החוצה ולתת לאנשים לתת לו צ'ופרים, כך שהגור שיגדל יתייחס לאנשים כאל מכונות ממתקים ולא משהו שיש לפחד ממנו.

אני חייב להודות שלפני שנים זה בדיוק איך שהייתי ממליץ לאנשים לעשות סוציאליזציה לגור שלהם, רק שאחר כך למדתי שיש דרך הרבה יותר טובה.

 

 

 

ההגדרה שלנו של סוציאליזציה

ההגדרה שלנו לסוציאליזציה היא לתת לכלב שלנו להתרגל למקומות חדשים וגירויים. אנחנו רוצים שהכלב שלנו יהיה אדיש לשינויים, אנשים וגירויים. אני רוצה שהכלב שלי יסתכל על זרים כעל חלק מהסביבה – משהו להתעלם ממנו ולא משהו שיש לעשות איתו איזה אינטראקציה.

כשאנחנו לוקחים את הכלב שלנו למקומות חדשים אנחנו רוצים שהוא יחפש אותנו בשמחה עבור הכוונה ומנהיגות.

 

איך אנחנו עושים סוציאליזציה לגורים שלנו?

הסוציאליזציה מתחילה ברגע שאנחנו מקבלים את הכלב שלנו. זה מתחיל בכך שאנחנו מלמדים את הכלב שאנחנו בשליטה על חייו, זה נעשה על ידי רצועות וכלובי טיסה. אנחנו גם מראים לו שכיף להיות איתנו –  זה נעשה על ידי צ'ופרים ואהבה.

כחוק כללי לגורים קטנים יש דרייב חזק יותר לאוכל מאשר לצעצועים, עבור כלבי עבודה הטריגר הזה ישתנה עם הזמן אם עבדנו איתו בצורה נכונה בגיל קטן, אבל זה למאמר אחר.

אנחנו מאמנים את הגור בעזרת מרקרים קוליים.

העבודה עם הגור מתחילה ב"טעינת" המרקר וייסוד ערך עבור צ'ופרים וחטיפים. זה לוקח בסך הכל כמה ימים – ואז אנחנו מתחילים לעבוד על תהליך ה"חיברות"

 

חיברות

הליבה של התכנית שלנו לסוציאליזציה של הכלב שלנו היא בנושא החיברות.

כשהכלב מחובר לנוהג שלו ומפוקס לגמרי עליו ומתעלם מהסביבה לזה אנחנו קוראים חיברות. זה הוא תהליך נלמד; כלבים מעטים מאוד יעשו זאת ללא אימון – אם הייתי צריך לשים מספר זה יהיה משהו כמו אחד ל 10,000. רוב הכלבים צריכים לעבור תהליך כדי להיות מחוברים ומפוקסים על הנוהג שלהם.

אנחנו מתחילים עם הגורים שלנו בעזרת צ'ופרים ברמה גבוהה – ואני לא מתכוון לחטיפים זולים מהחנות. אני מתכוון לחתיכות קטנות של בשר או כל מזון שהוא מזין במיוחד אחר. כהגור מסתכל עלינו אנחנו נותנים פרס ומחזקים את ההתנהגות על ידי נתינת הצ'ופר. אנחנו עובדים על זה גם כשהגור רעב: ככה הוא לומד במהרה שכיף להיות לידינו.

תהליך החיברות הוא מעבר למה שניתן לכתוב במאמר הזה – אפשר לכתוב ספר שלם על כך.

את החיברות מתחילים בבית בסביבה סטרילית נקייה מגירויים ולאחר שהכלב הולך ונהיה יותר ויותר מחובר לנוהג אפשר לצאת החוצה ולעבוד במקומות עם יותר גירויים.

כשהכלב לומד שסביבה חדשה = משהו מגניב קורה עם הנוהג אנחנו מגבירים את כמות הגירויים.

המטרה היא לעבור כמה שיותר סביבות חדשות ולעבוד בהם על החיברות. כשכמות הגירויים תעלה, הכלב יתחיל להראות סימני לחץ. זה יהיה ברור מאחר והכלב לא יהיה מפוקס עליך. כשזה קורה נחזור אחורה לאזור שבו הכלב כן מוכן לעבוד, ולאט לאט ננסה לקצר את המרחק.

 

הבעיה עם זרים

הבעיה עם לתת לזרים לבוא ולהגיד שלום וללטף את כלבך היא שמעט מאוד אנשים מבינים את הנושא. הם לא יודעים לקרוא את שפת הגוף של הגור – אם הוא מפוחד או לחוץ. מה שיכול במהרה לגרום לו להכנס למצב "הלחם או ברח" – ברגע שזה קורה יש לך בעיה גדולה לפתור והיה הרבה יותר קל להמנע ממנה בתחילה.

 

למד איך להתנהל עם זרים והגור שלך

הדרך הנכונה עבור זר להתנהג עם גור חדש היא להתעלם ממנו. לא להכנס למרחב שלו, לא להסתכל עליו, לא לדבר איתו ולא ללטף.

העבודה שלך היא לגרום לכל בן אדם שמתקרב אליך להבין בדיוק את זה. אם מדובר באדם קשה הבנה – להיות קצת יותר "רציני" ולגרום לו להבין.

יותר מדי בעלי גורים חדשים מפחדים להיות חצופים ולהעיר למישהו שנכנס למרחב הפרטי של הגור שלהם. אלא האנשים שמסיימים עם כלב מפוחד או לחוץ. גורים מפוחדים בדרך כלל ינבחו על זרים (מאחר והנוהג שלהם נכשל בלהגן עליהם) מה שגורם לזר להתרחק – מה שמלמד את הגור שלהתנהג בצורה אגרסיבית עובד מצוין. ואז בעלי כלבים לא מנוסים לא מבינים למה הכלב שלהם נובח על כל אדם שהוא רואה. אובחן זה מה שהוא למד כגור.

 

מה כן לעשות כשזר מתקרב לגור שלך

הדרך הנכונה להתנהל היא להיות תמיד מוכן עם צ'ופרים איכותיים. אם אתה רואה שהכלב מתחיל להתעניין בגירוי כלשהו תגרום לו לחזור אליך. זאת העבודה שלך להיות יותר מעניין עבור הגור שלך מאיזה זר שמתקרב. והאם הצ'ופרים איכותיים מספיק הגור גם ילמד שכשמגיע זר משהו טוב קורה עם הנוהג שלהם וכדי להם לחזור להתפקס עליו.

אותו הדבר עם מקומות שמפחידים או מלחיצים את הגור. אם אתה רואה שהגור מתחיל להיות לחוץ, תגרום לו לחזור אליך. תלמד אותו שמקומות מפחידים הם לא באמת כאלה מפחידים בכלל שהוא זוכה להנות ולשחק עם הנוהג שלו.

 

 

 

למה לא לתת לזרים להאכיל את הגור שלנו

למה לא לתת לזרים להאכיל את הגור שלנו? שאלה טובה עם מספר תשובות:

1. אם תתן לאנשים אחרים להאכיל את הכלב שלך רק תגרום לזרים להיות הסחות דעת משמעותיות יותר עבור כלבך. אתה למעשה מלמד את כלבך להתעלם ממך ליד אנשים ומקומות אחרים.

2. אם הכלב שלך חושש מזרים אתה לוקח את הסיכון שברגע שהיצר החזק לאוכל יעבור הכלב יוצף שוב בחששות ויהפוך להיות אגריסיבי מה שיגרום לבן אדם להתרחק מה שיגרום להתנהגות הזאת להיות מחוזקת ולהיות תגובה נרכשת אצל הכלב.

לתת לזרים להאכיל את הכלב המפוחד שלך הוא לא פתרון טוב! יבוא היום שבו לא יהיה לך אוכל לתת לזר ואל תחשוב שהכלב שלך לא ייזכר שוב שהוא בעצם חושש מזרים ומה שיעבור לו בראש יהיה משהו כמו "צדקתי! הבן אדם הזה עושה אותי לחוץ והוא לא אחד מהאנשים האלה שנותנים לי חטיפים – אני אנשך אותו!"

ה"פתרון" הזה בעצם גורם להעצמת הפחד והאגריסיביות אצל כלבך.

 

מה בנושא כלבים זרים?

בוא נתחיל מהעובדה שרק צריך מקרה אחר שבו כלב מותקף על ידי כלב אחר כדי לגרום לו להיות אגרסיבי כל חייו.

בעלי כלבים חדשים לוקים את הנסיון לזהות סיגנלים וסימני דומיננטיות ואגרסיביות בכלב זר. מהסיבה הזו גורים חדשים – או כלבים חדשים אף פעם לא אמורים להפגש עם כלבים זרים! אף פעם!

אין שום דבר רע בלמצוא חברים לכלב שלך, אבל הדרך לגרום לגור שלהם ללמוד נימוסים טובים היא על ידי מציאת כלב של אדם שאתה מכיר שחינך את כלבו בצורה שבו אתה גם רוצה את כלבך. ואז חפש כלב שאדיש לכלבים אחרים. הטוב בכל העולמות הוא כלב שלא רוצה לשחק והוא אדיש לגור שלי. אם אשאיר את הגור עם רצועה ארוכה אוכל לעבוד איתו על חיברות ליד כלב אחר. הכלב הבוגר המושלם הוא הכלב שיציב לכלבך גבולות על התנהגות לא ראויה ללא לפגוע בו באמת. זה צריך להעשות לפני שהגור מגיע לגיל 8-10 חודשים. כמובן זה צריך להעשות בסביבה מבוקרת תחת השגחתך.

לשים שתי כלבים זרים בוגרים יחד הוא לא רעיון טוב אף פעם אלא אם אתה הולך אחרי פורטוקול ברור שכאן זה לא המקום לכתוב עליו.

כתבתי מאמר על למה פארקים לכלבים זה לא רעיון טוב. אם אתה בעל גור חדש אולי כדאי לך לבקר במאמר. וכשנאמר זה, אתה כן יכול להשתמש בפארק לכלבים לאלף את כלבך. הדרך לעשות זאת היא להשאר מחוץ לגדר ולעבוד על תרגילים חיברות עם הגור בלי לסכן אותו.

 

מה עם כלב זר ניגש מולנו בטיול?

חלק מתפקדיך כמנהיג הלהקה היא להגן על הגור שלך. רובינו לא נולדים מנהיגים ויש ללמוד זאת.

חלק מהאחריות שלך היא להגן על מי שאתה מנהיג. זה אומר שזה תפקידך להגן על הגור שלך מכלבים אחרים. אם כלב זר ניגש אליכם, תעמוד בינו ובין הגור שלך, אם יש לך ספריי כלשהו או מקל זה יעזור במקרה ודיבור מאיים ומרתיע לא גורם לכלב השני לסגת.

הדבר יגרום לך לקבל הרבה כבוד מהגור החדש שלך.

אל תחשוש מבעלי כלבים אחרים – זו אחריותם לשמור על הכלב שלהם בשליטה.

 

סוציאליזציה מתחילה בבית

העובדה היא שסוציאליזציה לגורים מתחילה בביתך. לימוד כלבך נימוסים ואיך אתה מצפה ממנו להתנהג בבית היא הבסיס למערכת יחסים..

בעזרת כלוב טיסה ומערכת הכלה כשלהי אפשר ללמד אותו הרבה דברים. לדוגמה כשהוא בתוך כלוב אני יכול ללמד אותו לא לקפוץ כאשר הוא מתרגש שאנשים באים. ברגע שהוא יקפוץ נגיד "לא" או "פויה" ונצעד אחורה. במהרה הוא ילמד שאין אינטראקציה אם הוא קופץ.

נוכל לקחת אותו איתנו לכל מקום, לחדר עבודה, לחדר שינה או לסלון לראות טלויזיה איתנו ועם שאר כלבי הבית.

בנוסף לעולם לא נתן לגורים להתסובב חופשי בבית. כאשר הם לא בתוך מערכת הכלה נשים עליהם רצועה, לתת לגור להסתובב חופשי בבית זה מתכון לאסון. את הרצועה נוכל לקשור לרגל כך שהגור יהיה בסביבתינו תמיד בזמן שאנחנו מטיילים בבית. נכון מאוד – רצועה היא לא רק בשביל טיולים.

[/sociallocker]

  • 3.5/5
  • 2 ratings
2 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%50%0%0%50%

פרסם תגובהhttp://leerburg.com/socializepuppies.htm

סיפורים קשורים

השאר תשובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *