כלבנות טיפולית – טיפול רגשי פרטני

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם מידע נוסף

 

השם שלך

טלפון

עיר

נושא

עמותת כב"א גאה להציג את האפשרויות המגוונת והמעצימות לילדכם במכון Dog Time

יתרונות הטיפול הרגשי מטעם העמותה

  • צוות גדול ומנוסה בתחום.
  • 20 שנות ניסיון וצבירת מידע מהימן ממחקרים ועבודה מעשית בשטח.
  • תכנית טיפול מותאמת.
  • מגוון כלבי טיפול אשר מועמדים לאימוץ בסוף ההליך.
  • צוות הדרכה מלווה על ידי פסיכולוג, פסיכיאטר ועובדים סוציאליים ברמה שבועית.
  • סביבת תרגול פסטורלית.
  • מתקני אג'יליטי (ספורט כלבני) מודולריים.
  •   אפשרות להתנדבות בעמותה בהמשך ההליך.

התאימי תכנית טיפול רגשי/ העצמה לילד שלך – 

טיפול רגשי / תכנית העצמה

משך תקופת הטיפול הינה משתנה מילד לילד. מניסיוננו התוצאות המרביות ביותר מושגות בתכנית המונה כ30 מפגשים (10 חודשים).

המפגש הראשוני יעשה אך ורק מול ההורה/ האפוטרופוס המלווה לקביעת יעדים מטרות, התאמת המדריך וההליך.

כמובן שבמקביל יקבע יום ושעה קבועה בשבוע לתחילת התכנית.

מחירים ללא תחרות

לפרטים נוספים –

השאירו פרטים ונחזור

טיפול רגשי עבור ילדים עם צרכים מיוחדים
טיפול רגשי עבור ילדים עם צרכים מיוחדים

שימוש בכלבים מאומנים בתוכניות שיקום וטיפול בחיילים פצועים מעניק לפצועים איכות חיים טובה יותר ומסייע בשילובם מחדש בחיים החברתיים. כלבים מטפלים לוקחים חלק בתוכניות מיוחדות במרכזים רפואיים של המכונים הלאומיים לבריאות ועוזרים לאנשי צבא בדימוס שנזקקים לטיפול. שילוב כלבים בתוכניות טיפול לאנשי צבא זו פרקטיקה חדשה יחסית. מאז תחילת המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן גויס מספר הולך וגדל של כלבים למערך הסיוע ללוחמים שנפצעו בקרב. לכלבים אלו הייתה תרומה רבת ערך בשיפור יכולות תפקודיות ומצב רוחם של הפצועים במהלך תקופת השיקום. במסגרת תכנית טיפולית בשם “Combat Stress Control” חל שימוש בכלבים שעברו אימונים מיוחדים והם פועלים באזורי לחימה במטרה להעניק תמיכה פסיכולוגית ללוחמים. כלבים מאומנים אחרים מועסקים בתוכניות טיפול בפיקוח מחלקת ההגנה של ארצות הברית. ב 2012 יצאה לאור מהדורה מיוחדת בכתב העת The United States Army Medical Journal שסוקרת באופן נרחב ומביעה תמיכה נחרצת בטיפולים בעזרת כלבים לאנשי צבא שנפצעו או נפגעו בנפשם.

נכון להיום האתגר הוא בחינוך הציבור שממאן להבין את חשיבות הטיפולים בעזרת כלבים ומתייחס אליהם כאל חיות מחמד ולא כאל "כלבים עובדים". ההבדל הוא שכלבים אלה, היודעים להעניק תמיכה נפשית, עוברים סדרת אימונים רצינית ומקיפה, הרבה מעבר לתוכנית הבסיסית. על פי ממצאי המחקר האחרון מסייעים כלבי טיפול לא רק ללוחמים הפצועים עצמם, אלא גם לבני משפחותיהם, במיוחד לילדים.

ב 2012 אחוז הלוחמים בארצות הברית שאובחנו עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) עלה ל 13.5%, עם 500,000 יוצאי צבא הנזקקים טיפול, אשר יכלו באופן תיאורטי ליהנות מתרפיה בעזרת כלבים. אינטראקציה טיפולית בין כלבים לאנשים כוללת מגוון רחב של סוגי טיפול. פעילות טיפולית המערבת כלבים מחזקת את תחושת הביטחון והאסרטיביות של המטופלים, משפרת את יכולתם לשלוט במצבי לחץ, משפרת תקשורת בינאישית ותקשורת בין הורים לילדים, גורמת לשליטה טובה יותר במישור הרגשי ובכללי משפרת את מצב הרוח של המטפלים. תופעה מסקרנת נוספת באה לידי ביטוי בשיפור היכולות הנ"ל לא רק של החולים והמטופלים אלא גם של הצוות המטפל שלוקח חלק בפעילות טיפולית המערבת כלבים. כלל המשתתפים מדווחים שפעילותם היום יומית הפכה למהנה יותר ושביטחונם העצמי התגבר. המשתתפים הרגישו שלכלבים הייתה השפעה חיובית על היכולות החברתיות שלהם. מבחינה רפואית, נוכחות של כלבים גורמת לירידת לחץ דם ודופק ומפחיתה את רמת התגובה פסיכולוגית. מחקר נוירולוגי מראה פעילות מוחית מופחתת באזורים המשויכים למצבי לחץ ושיפור של תפקוד המערכת העצבית בנוכחות הכלבים. בנוסף, אינטראקציה עם כלבים גורמת להפחתת הרגישות לכאב ומגבירה את תחושת השמחה באמצעות ויסות הורמונאלי.

במהלך השנים האחרונות מתווספות עוד ועוד עדויות המעידות על יעילות וחשיבות של הטיפול בעזרת כלבים במגוון מצבים טראומטיים. נצפית תועלת פסיכולוגית ופיזיולוגית ברורה כתוצאה מאינטראקציה מתמשכת עם כלבים מאומנים, כפועל יוצא מכך טיפול בעזרת כלבים זוכה למעמד מכובד בקרב מערכת הבריאות הפדראלית והציבורית בארצות הברית.

השם שלך

טלפון

עיר

נושא

ההגדרה היבשה: התערבות מוכוונת מטרה שנועדה לבצע שיפורים בתפקוד תחומים פיזיולוגיים, חברתיים, רגשיים וקוגנטיביים אצל האדם המעורב, כאשר כלב שאומן במיוחד יחד עם נוהג/מטפל הם חלק אינטגרלי מהתהליך. מועבר על ידי אדם מוסמך. כלבנות טיפולית יכולה להתבצע במגוון סצנות, אם זה קבוצתיות או פרטניות ויכולה להתבצע בכל גיל.

רוצים ללמוד כלבנות טיפולית? כל המידע בקורס שלנו >>

קורס כלבנות טיפולית אחוה
קורס כלבנות טיפולית אחוה

כלבנות טיפולית הוא טיפול בעזרת בעלי חיים הנשען על מערכת היחסים בין כלבים לבני אדם נעה אחורה בהיסטוריה כמעט 100,000 שנה, כאשר הכלבים המבויתים הראשונים היו קיימים. מערכת יחסים שבתחילה התאפיינה בקשר מאוד פיזיולוגי ופרקטי, דרך כלבי עבודה, והתפתחה לקשר יותר רגשי שניתן לקרוא לו הקשר האנושי כלבי.

קשר (Bond) הוא מערכת יחסים קרובה שנוצרת במהלך הזמן בין 2 יצורים חיים החיים בקרבה. הוא מתפתח בהדדיות והוא מאופיין בשיתוף פעולה. "בונדינג" או היקשרות מאופיין ביצירת מבנה של אינטראקציות שמערב רגשות רבים. אלה כוללים – חיבה, אמון, אהבה ואחרים. הקשר הכלבי – אנושי הוא קשר עמוק בין 2 מינים שונים שקיים כמו אף קשר אחר בטבע.

הקשר הזה מתודלק על ידי אלמנטים רבים ב"טבע האנושי". כלבנות טיפולית כוללת בין היתר מפגש עם הצורך האנושי ב"הזנה רגשית" הכל כך חזק, כאשר הוא לא מתמלא מתחילות תופעות כמו דכאון, חרדתיות והדרדרות כללית בבריאות. האפשרות להזין בחזרה רגשית כלב מספקת את האפשרות לבטא אהבה וחיבה והיא הזדמנות לתת מקום להתנהגויות אנושיות טבעיות של דאגה ונתינה שלפעמים אין להם מקום אחר להתבטא, מה שמוביל לבריאות נפשית ופיזית גדולה יותר.

כלבנות טיפולית

איך כלבנות טיפולית כמעט ולא הגיעה להתקיים?

קטע מתוך כתבה:
לאחרונה קראתי דוח על איך שדה התעופה הבינלאומי של סאן חוזה, באזור המתנת הנוסעים, מקבל ביקורים של כלבנות טיפולית כמה שעות כל שבוע. התכנית התחילה לאחר התקפת הטרור 9.11 כאשר נפלו מגדלי התאומים על ידי מטוסים שנחטפו. לאחר האירוע עובד בשדה התעופה הביא את הכלב הפרטי שלו כדי להרגיע את הנוסעים הלחוצים. עם זאת, גם ללא אירועי טרור מפחידים, טיסה היא אירוע מלחיץ במיוחד. חלק מהאנשים פשוט מפחדים מטיסות, אחרים טסים עבור ראיונות עבודה, פגישות עסקים חשובות, כדי להגיע לאירוע מצוקה משפחתי. בתגובה לאובדן של בן אדם אהוב, או למטרות רבות אחרות שקשורות לחרדה. מאחר וההשפעה המרגיעה של כלבים טיפוליים היא מבוססת ביותר כיום, זה נראה יעיל להשתמש ב-כלבנות טיפולית למטרה הזאת. התכנית כללה 11 מתנדבים ו4 הולכים על ארבע שלבשו ווסטים אדומים שהיה עליהם כיתוב בנוסח "לטפו אותי אני ידידותי".

כשאני רואה דיווחים כאלה אני חייב להודות שיש לי תחושות של חסור אמונה. לא חוסר אמונה ביכולת של כלבנות טיפולית להקל על תחושת חרדה או לעזור במפגשים טיפוליים קליניים, אלא חוסר אמונה שהדיסיפלינה הזו הגיע להיות מקובלת על ידי הפסיכולוגיה המודרנית ועל ידי אנשי מקצוע בחינוך וברפואה. זה לא תמיד היה כך. הקשר הראשון שלי עם טיפול באמצעות בעלי חיים למעשה הוביל אותי לנבא ששיטות כאלה לעולם לא יתקבלו.

זה היה די מוקדם בקריירה שלי, ב1960, הייתי נוכח בפגישות של ה American Pshycological Association בניו יורק. עקב העניין שלי בכלבים והקשר האנושי כלבי, תפסה אותי אחת מכותרות ההרצאות שניתנה על ידי פסיכולוג ילדים, בוריס לוינסון, מאוניברסיטת Yeshiva. מסתבר כיום שזו הייתה ההרצאה הרשמית בנושא כלבנות טיפולית שניתנה לקהל בצפון אמריקה. לוינסון עבד עם ילד בעייתי מאוד ומצא, במקרה, שכאשר הכלב שלו ג'ינגלס היה איתו מפגשי הטיפול היו הרבה יותר מוצלחים. יותר מזה, ילדים אחרים שהיו להם בעיות תקשורת נראו שהוקל להם ולמעשה נעשו נסיונות לשוחח כאשר הכלב היה נוכח. לוינסון אסף מידע מכמה מקרים כאלה ועל בסיס זה בנה את המצגת שהוא הציג בהרצאה הנ"ל. הרושם מההרצאה שלו לא הייתה חיובית, והקולות בחדר לא נתנו הרבה קרדיט לדבר. לוינסון היה מוטרד למצוא שהרבה מהקולגות שלו התייחסו לעבודה שלו בזלזול ולעג. אחד אפילו קרא מהקהל "כמה אחוז מהתשלום על הטיפול אתה משלם לכלב?". זה לא נתן הרבה תקווה לעתיד של מחקר בנושא כלבנות טיפולית, וחשבתי שזה נראה שכנראה לעולם לא אשמע שוב על כלבנות טיפולית.

אולי הייתי צודק, אבל, בן אדם אחד שאי אפשר היה להתעלם ממנו על ידי הקהילה הפסיכולוגית למעשה עודד את ה-כלבנות טיפולית מהקבר שלו.  בנקודה הזו בזמן, זה היה רק 15 שנה לאחר מותו של זיגמונד פרויד. רק במקרה כמה ביוגרפוית של החיים של פרויד שוחררו לתרגום וכללו חלק מהמכתבים והמאמרים שלו. היו גם כמה הצצות לתוך חייו האישיים שהגיעו מספרים של אנשים שהכירו אותו, וחלק אפילו תארו את הבית שלו מפוצץ בכלבים.

טיפול באמצעות כלבים

מהמקורות השונים האלה, למדנו שלפרויד הרבה פעמים היה לצדו את הכלב מגזע צ'או צ'או, ג'ופי, במשרד שלו ובמהלך מפגשי פסיכוטרפיה. הכלב היה בדרך כלל יושב בנוחות לצדו של פרויד שטען שהוא היה רגוע יותר כאשר הכלב היה לצדו. עם זאת, פרויד מהר מאוד התחיל לשים לב שהנוכחות של הכלב עזרה למטופלים במהלך המפגשים גם כן. ההבדל הזה סומן על ידי פרויד כאשר הוא עבד עם ילדים ומתבגרים. זה נראה לו שהמטופלים היו הרבה יותר ששים לדבר בפתיחות כאשר הכלב היה בחדר. הם גם היו ששים יותר לדבר על דברים כואבים. התוצאה החיובית לא הייתה מוגבלת רק לילדים, אלא נראתה גם אצל מבוגרים. לכן זה נהיה ברור שפרויד שם לב לבדיוק אותה תופעה שלוינסון שם לב אליה.

כאשר לוינסון ואחרים למדו על ההתנסויות של פרויד, זה היה נראה כמו סוג של אישוש להשערה שלהם. האקלים נראה שהשתנה בהנתן ההוכחות לכך שפרויד הסכים לשחק עם הרעיון של כלבנות טיפולית כעוזרים בטיפול הפסיכוטרפי, ומכאן הלעג נספק והעבודה הרצינית החלה.

האישור הסופי של כלבנות טיפולית הגיע מהפסיכולוג אלן בק והפסיכיאטר אהרון קטצ'ר. הם השתמשו במדידות פסיכולוגיות מדויקות כדי להראות שכאשר בן אדם יצר קשר עם כלב או מספיק שהיה בנוכחות של כלב ידידותי, היו שינויים פיזיולוגיים מיידים. הנשימה הפכה להיות סדירה, קצב הלב האט, השרירים נרגעו ועוד שינויים אחרים הציעו החלשות של המערכת העצבים הסימפטית. מכיוון שהמערכת העצבים הסימפטית אחראית על תגובות כמו לחץ, זה הצביע שהכלבים בוודאות הוריד את רמות הלחץ אצל האנשים הנוכחים. יש הטייה אצל חוקרים בפסיכולוגיה, שהם נוטים להשתמש במדידות פסיכולוגיות כאילו הם "סטנדרט הזהב" עבור נכונות של מושג רעיון. מכיוון שכעת הם ראו את ההשפעה הישירה של כלבים על סימנים פסיכולוגים כמו לחץ, הרשמים על כלבנות טיפולית נהיו חיוביים ומקובלים יותר. זה מוכח על ידי העבודה שמספר התכניות של כלבנות טיפולית היו מתחת ל20 ב1980, אבל עד שנת 2000 היו יותר מאלף תכנית פעילות כאלה. כבר לא שומעים לעג בנושא של כלבנות טיפולית, אנחנו כן שומעים אנחת רווחה והרגעות.

פרויד עם הכלב שלו
פרויד עם הכלב שלו

 

עוד על טיפול רגשי באמצעות כלבנות טיפולית

היה לך יום נוראי. האוטו לא התניע. הפקקים גרמו לך לאחר. שפכת קפה על המכנסיים. הבוס החליט להעמיס עליך עוד מטלה. המון תסכול, אתה מעיף את הדלת קדימה כשאתה נכנס הביתה.. והנה מופיע הכלב שלך. כל הגוף שלו מתנועע, הזנב שלו נזרק לצדדים, בשיא ההתרגשות. הוא נשכב על הגב לידך שתלטף לו את הבטן. אתה לא יכול שלא לחייך. כשאתה נוגע בבטן החמה והחמודה הזאת, מחשבות על כתמי קפה ובוסים נעלמות מהראש.

מה זה כלבנות טיפולית? תחשוב על היכולת של הכלבים שלנו להקל על הלחץ בחיינו, לעשות אותנו שמחים, להציע לנו נחמה. עכשיו קח את זה לבתי אבות, מטופלים בבתי חולים, ילדים במעונים ועוד – זה הלב והמהות של כלבנות טיפולית.

כלבנות טיפולית עובדת על הבריאות הרגשית של אנשים במגוון תחומים. אחד התחומים הנפוצים שבהם הוא ביקורים בבתי אבות. מקומות נוספים הם נוער בסיכון, אנשים הנמצאים בספקטרום האוטיסטי, נפגעי טראומה ונפש. למעשה כל אדם על כדור הארץ יכול להעזר בכלב לבריאות הנפשית שלו.

זה תענוג גדול לראות את החיוך שעולה על הפנים של מטופל שרואה את הכלב שלו. ברגעים הקסומים האלה שנוצרת אינטראקציה בין כלב ומטופל באה נחמה גדולה שיכולה להקל על לחץ, חרדה, דכאון פחד ועוד.

במהלך הביקור הכלב והמטופל יכולים לעשות הכל ביחד, ליטופים, משחקים, ספורט, דיבור. יש סוגים שונים של פעילויות ברמות שונות של אינטראקציה לפי היכולת של המטופל, בזמן שלו ולפי רצונו. טיפול יכול להתחיל בליטוף אחד ומבטים בלבד, ולהסתיים בהשתתפות יחד בתחרות אילוף או ספורט כלבים.

 ספרות מחקרית – מה זה כלבנות טיפולית?

בוצעו מחקרים רבים וכותבים רבים כתבו על מה זה כלבנות טיפולית והפוטנציאל הטיפולי. יחד עם זאת דעות, תיאוריה ועובדות צריכים להיות מופרדים, יש בסיס הוכחות רחב שתומך בערך הטיפולי של כלבנות טיפולית. למרות שארגונים רבים פועלים וקיימים ברמות גבוהות בסיטואציות מגוונות, פרוספקט ההזדמנויות לעתיד הוא גדול אף יותר. הקשר הכלבי אנושי הולך הרבה אחורה בהיסטוריה. עוד לפני המילה הכתובה יש עדויות של כלבים שמשחקים וחיים יחד עם בני אדם. אפשר לצטט את המצרים, יוונים, רומאים, סינים וולשים שמתארים אם זה דרך תפקידים חקלאיים, דרך עבודות שמירה, או פשוט חברים ובני לוויה, כלבים תמיד היו חלק מהחברה והחיים של בני האדם. כשזה מגיע ל-כלבנות טיפולית יש סיבות רבות לבחור בתחום. Pitts (2005 ציין שההשפעות החיוביות של כלבנות טיפולית היו קיימות מאז ומתמיד אבל רק עכשיו הם מתועדות בספרות הרפואית בחמישים שנה האחרונות.

מההשפעות החיוביות האלה Blue (1986( תיאר פציינטים של כלבנות טיפולית שחוו "אהבה, קשר ונחמה; לימוד מוטורי ולא וורבלי; אחריות, הזנה ותחושת מסוגלות; למידה על החיים, מוות ואבל; השפעות תרפיוטיות לבריאות הפסיכולוגית והפיזית, הזנה, אנושיות, מודעות אקולוגית ואחריות מוסרית" (Pitts 2005, p. 38). הוא גם הסביר ש-כלבנות טיפולית יכולים להוות תפקיד מכריע בעזרה לילדים עם צרכים מיוחדים כמו PDD, אתגרי תקשורת ואוטיזם. הכלבים מהווים "אויבקט מעבר" שאיתם הילדים יכולים לפתח מערכת יחסית שלאחר מכן יכולה לעבור בקלות יתרה לאינטראקציה עם בני אדם. Pattnaik (2004-2005) גם כן תומך ברעיון של כלבים שמשמים כאובייקט מעבר לעולם החיצון  מה שעוזר "להפחית לחץ וחרדה". הטיפולים האלה יכולים באמת להוות אבני יסוד לסטודנטים המתמודדים עם אתגרים בסיטואציות חברתיות, קשרים, התנהגויות ורגולציה רגשית.

הסיבה הנוספת שהקשר הזה עובד כל כך טוב היא בגלל הייחודיות של כל אדם וכל כלב בתכניות הטיפוליות. כל אחד מתחבר אחרת ולכן צריך כלב אחר. כץ (2003) מסביר איך העוסקים באנתרופולגיה-ביולוגיה "מצאו שכלבים  מראים יכולת בלתי רגילה.. לקרוא התנהגות אנושית". בדיוק כמו שלכלבים יש חוזקות ואינטלגנציה, לבני אדם יש את ההפתעות שלהם. טמפל גרנדין, אשה עם אוטיזם, הצליחה להבין בעלי חיים ברמה גבוהה יותר והצליחה לפתח קריירה בהגנה על זכויות בעלי חיים.

עם זאת יש דברים רבים שיש לקחת בחשבון בטיפול מהסוג הזה. חששות נפוצות הם אלרגיות, מחלות, ביטוח, וזהירות. האופי הטבעי של הטיפול מביא איתו מצבים בלתי צפויים.

היכולת של המטפל להבין את כלבו ולראות שהוא מרגיש טוב היא חיונית. הוא צריך לדעת לקרוא סימנים מהכלב כמו כן מהסביבה. הוא צריך לדעת לשמור על אינטראקציה חיובית עם הסובבים אותו.

ההבדל בין כלבי טיפול לכלבי סיוע

הקשר האנושי כלבי

  • 4.8/5
  • 15 ratings
15 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%6.7%6.7%86.7%