ההבדל בין כלבי שוצהונד ל-KNPV

ההבדל בין כלבי שוצהונד ל-KNPV

[sociallocker id="2525"]
שניהם התחילו בתחילת שנות ה1900. שוצהונד וKNPV שניהם משחקי ספורט כלבני אירופאיים גדולים. שוצהונד נוסד בגרמניה וKNPV בהולנד.

שוצהונד נוסד על ידי מקס ווון ספניץ שהוא גם המייסד של הגזע רועה גרמני. הוא עיצב את הספורט שוצהונד כך שישמש ככלי למגדלי כלבים. שוצהונד מטרתו היא לתת למגדל דרך לבחון ולמדוד יכולת עבודה כדי שזה יוכל להיות בשימוש בתכנית הרבעת הגזע. שוצהונד נועד במקור כתכנית הסמכה, שלמעשה הוא עדיין כזה. אבל במהלך השנים הוא התפתח לספורט כלבים היכן שמתחרים בודקים מי יכול לעשות את העבודה הטובה ביותר באימון הכלב לתרגילים שבמסלול.

KNPV ידוע גם כRoyal Dutch Police Dog Sport (הספורט המלכותי ההולנדי של כלבי משטרה). השם רומז שהספורט נועד לכלבי משטרה. זו שגיאה, אם הכלב מאומן בKNPV הוא לא נועד ולא רצוי שהוא ילך לעבודת משטרה. הספורט נועד במקור להוות תכנית הסמכה על ידי הממשל ההולנדי לאזרחים שמאמנים כלבים שישמשו אחר כך במשטרה ההולנדית. העבודה היא שהרבה אנשים שמאמנים את הכלבים שלהם בKNPV עדיין מרגישים שהייעוד של הספורט הוא לספק כלבים לעבודת משטרה. רבים מהתרגילים בספורט קרובים לתרגילים שנצרכים בעבודת שיטור. העובדה היא שכלב שמקבל הסמכה בKNPV צריך לעבור 5-6 שבועות נוספים של אימונים כדי שיהיה מוכן לעשות עבודת שיטור ברחובות. במהלך השנים KNPV התפתח יותר לספורט כלבים מאשר לתכנית הסמכה הולנדית.

"סוחרי" כלבים מסתובבים במדינה ובכוונה מטעים אנשים וסוכנויות משטרה לחשוב ולהאמין שגם שוצהונד וגם KNPV מייצרים כלבים שמתאימים לעבודת משטרה – רק מעצם העובדה שיש להם תעודת הסמכה של שוצהונד או KNPV. שום דבר הוא לא רחוק יותר מהאמת. ב2 סוגי הספורט האלו מאמנים כלבים לנשוך בני אדם. אבל זה אפשרי לאמן כלב בכל ספורט לנשוך בני אדם אם מתעלים את היצר ציד שלו. כלב חייב להיות מסוגל לעבוד גם ב"יצר מגננה" וגם ב"התקפה" כדי להיות כלב משטרה.

בשוצהונד הכלבים מאומנים לגשש. סגנון הגישוש הזה נקרא "competition foot step tracking". המטרה של גישוש בשוצהונד היא לא בדיוק ללמד את הכלב לעקוב אחרי ריח (זה מטלה פשוטה) – יותר לבחון את היכולת של הנוהג לאמן את הכלב לעקוב אחרי ריח בצורה מאוד מדויקת ובקצב נשלט. כן הכלב חייב לעקוב אחרי הריח אבל הפקטור הקובע העבודה הזו הוא לא להגיע לסוף המסלול, אלא הדרך שבה הכלב עובד (לאט, מטודי, מסודר). זה קשה לאמן כלב שוצהונד לגשש בדרך כזו שהלחץ שצריך לשים על הכלב כדי שהוא יאט ויעשה את העבודה לפי החוקים ובו זמנית לא לגרום לתרגיל להיות תרגיל משמעת ככה שהכלב שונא את זה. אימון כלב לגישוש שוצהונד זו "יצירת אומנות".

זה חשוב להבין שגישוש שוצהונד לא מתקרב לגישוש משטרתי. העבודה היא שהכלב עושה גישוש מאולץ תחת מסגרת ספורטיבית (שזה די נפוץ) לא אומרת שהוא יעשה עבודת משטרית טובה. כלבים אלה שאולצו לעשות עבודת גישוש בצורה של משמעת לא אוהבים לגשש עקב הלחץ שהופעל עליהם. כלבי משטרה צריכים להיות מאומנים לגשש מתוך דרייב.

ב-KNPV אין שום גישוש בתכנית ההסכמה שלהם (הם כן מציעים הסמכה מיוחדת עבור כך). אחד התרגילים ב-KNPV הוא לעשות סריקה ביער אחרי חפצים ואחרי הנוהג. זה ספציפית רעיון לא טוב עבור כלב שמיועד להפוך לכלב משטרה. כלבים שמאומנים קודם לרוץ מסביב עם האף באוויר ולמצוא שביב ריח של חפץ או בן אדם בדרך כלל לעולם לא יהיו כלבי גישוש משטרתי טובים כאשר הריח מגיע מהקרקע. גישוש תמיד צריך להיות מאומן לפני שמלמדים סריקה כללית של אזור.

עבודת השמירה בשוצהונד גם כן לא קשורה ממש לעבודה משטרתית. עבודת הנשיכה בשוצהונד היא תרגיל מאוד מדויק שכלב יכול להיות "מתוכנת" אליו. ברור, צריך רמה מסוימת של טמרפמנט ויצר כדי לבצע תרגיל כזה. רמת היצר הנמוכה שנרדשת כדי לעבור מבחן שוצהונד היא כל כך נמוכה שהיא מחסלת לגמרי את הערך של ההסכמה בשביל מגדלים כמוני. כלבים רבים יכולים להיות מאומנים בקלות לעבור מבחן שוצהונד אבל אין להם שום סיכוי לעבור מבחן משטרתי.

כאשר כלב מקבל הסכמה בשוצהונד השופט נותן את דעצו על מה שנקרא "אומץ" שהכלב מציג. הבעיה היא ש90% משופטי שוצהונד לא מבינים מה היא אגרסיביות אמיתית. הם לא מבינים יצר לחימה והם לא מוכנים להודות בכך. כלבים מקבלים ציון גבוהה על אומץ כשלמעשה לא מגיע להם בכלל. זה מוכח במספר הרב של הכלבים בעלי הסכמה שחסרי האומץ לעשות עבודת משטרה. הבעיה ששופטים מתבלבלים בין יצר ציד גבוהה מאוד לבין אגרסיביות אמיתית.

המשמעת בשוצהונד היא מדויקת מאוד. הרבה יותר ממה שדרוש לעבודת משטרה. אין שום דבר בעייתי באתגר שלאמן כלב לבצע תרגיל בצורה מדויקת ביותר, הבעיה היא לשמור יחד עם זאת על דרייב גבוה. ברוב המקרים, מאמן מתחיל, הכלבים יפתחו בעיות טמפרמנט קלות. הם יאבדו את הדרייב בגלל כח מיותר שמופעל עליהם. זה נהיה נפוץ פחות ופחות עם הצטברות וחשיפה לידע באינטרנט.

בספורט KNPV דרושה רמת דיוק פחותה מאשר שוצהונד, ולמרות זאת נראה שמאמנים הולנדים קשוחים במיוחד עם הכלבים שלהם. אני חושב שזה בגלל העבודה שהם לא אולצו לפתח שיטות אילוף שונות בגלל שהרבה מהכלבי מלינואה שלהם הם בעלי יצר כל כך גבוה שהם יכולים לספוג את הקשיחות ולהשאר ביצר גבוה.

בKNPV אנחנו גם רואים הרבה כלבים (אפילו ברמה הלאומית) שהם כלבי ציד נקודה. הספורט צבר פופולריות בארה"ב בגלל שאנשים זיהו את החולשה של בשצהונד והם לא מוכנים לקבל את זה. האנשים האלה חושבים שKNPV הוא ספורט קשה הרבה יותר היכן שרק הקשוחים ביותר שורדים. למעשה זה לא נכון. KNPV זה ספורט מדהים אם זוכרים ש"זה רק ספורט".

ראיתי הרבה כלבי KNPV שמייבאים למדינה שנושכים כמו תנינים אבל יש הם בעיות עצבים. זה הופך אותם לקופצניים מדי ומסוכנים לעבודה מבחינת הנוהג. זה לא משהו נפוץ אצל רועה גרמני אבל זה יותר שכיח אצל מלינואה. ההולנדים לא אשמים בכך, הכלבים האלה נמכרים בחצי מהמחיר והאשמים הם הסוחרים האמריקאים שמנסים להרוויח עוד כמה דולרים ולקבל כלבים פחות איכותיים.

הסיבה שכיף להכנס לKNPV היא שאין גישוש והתרגילים כיפיים לאימון. לחלק מהאנשים אין היכן לאמן גישוש וחלק שונאים לאמן גישוש (אני אישית לא מבין את זה כי זה החלק האהוב עלי). זו דעתי האישית ש KNPV היה הספורט הפופולרי ביותר בארה"ב אם היה מגיע לפני 25 שנה כמו ששוצהונד הגיע.

אני ממליץ או על שוצהונד או על KNPV בשביל כל אחד שמעוניין באימון כלבי עבודה.

[/sociallocker]

  • 5/5
  • 1 rating
1 ratingX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%100%

פרסם תגובהhttp://leerburg.com/schvsknpv.htm

סיפורים קשורים

השאר תשובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *